Dig og din familie kan spare tusindvis af kroner hvert år ved at samle familiens mobilabonnementer i et samlet familieabonnement.
Når du samler familiens mobilabonnementer i ét samlet abonnement og dermed også i samme mobilselskab, kan der være mange penge at spare på hustandens mobiltelefonforbrug.
Er du, eller I, forældre og i forvejen betaler for hele familiens mobilforbrug, eller ønsker du bare at sænke hvert familiemedlems mobilregning (for eksempel dine børns), så kan det muligvis betale sig at skifte til et decideret familiemobilabonnement.
Som det er tilfældet med mobilabonnementer til børn og ældre, findes der teleselskaber der tilbyder mobilabonnementer skræddersyet til familier.
Hvad skal mobilabonnement til familien indeholde?
Priskrigen på det danske mobilmarked de sidste mange år, har gjort os alle vant til billige mobilabonnementer og mobiltelefoner og derfor er det nødvendigt for mobilselskaberne at fortsætte med billige priser. Det gælder naturligvis også i forbindelse med abonnement til familien.
Familieabonnementer er blandet andet tiltænkt børn og unge og derfor er det også nødvendigt med en vis kontrol på forældrenes side.
Med andre ord, skal et familieabonnement indeholde, eller have mulighed for at ”aktivere”, følgende:
- Børne- og saldokontrol – så du, som forælder, har mulighed for at spærre for udenlandske numre på dine børns mobiler, samt eventuelle dyre betalingstjenester.
- Spærring af indholdstakserede sms/mms’er – går lidt i hånd med ovenstående, men betyder blot at der er mulighed for at spærre for dyre ”abonnementstjenester” man nemt kan blive tilmeldt ved at sende en sms til en service (ofte som følge af mobilannoncer)
- Forbrugsoversigt – forbrugsoversigt for hele familien, så du er i stand til at holde et vågent øje med forbruget i familien.
- Gratis opkald familien imellem – de fleste tele- og mobilselskaber tilbyder i dag gratis selskab-til-selskab opkald og sms/mms i forbindelse med deres almindelige abonnementer, så det vil ikke give mening ikke at forlange det samme til familieabonnementet. Hvad godt nytter et familieabonnement hvis man ikke kan ringe hjem til mor? 🙂
– og så skal hele herligheden selvfølgelig være så billig som mulig, der skal være god dækning på det benyttede netværk (og specielt i jeres område) samt hvad der ellers er krav til hvilket som helst andet abonnement, som for eksempel 4G, hvis du ønsker dette. (Bemærk: ikke nødvendigt for tilgang til internettet og gør ofte abonnementet dyrere hos flere af de førende mobilselskaber i Danmark)
Er et familieabonnement det rigtige valg for vores familie?
Spørgsmålet er om I skal vælge et skræddersyet familieabonnement, eller selv strikke et sammen.
Det kan være svært at greje hvad man skal vælge. Mobilselskaber, der tilbyder familiepakker, tilbyder ofte en prisstruktur der gør abonnementerne billigere jo flere familiemedlemmer der springer med på vognen.
Det kan sammenlignes med forsikringsselskaber eller banker, hvor priserne bliver billigere jo mere af dit engagement du flytter til virksomheden.
Et priseksempel kunne se således ud:
I er fire i jeres familie. Mor, far, bror og søster. I bruger hver ca. 6 timers tale, men far og mor bruger kun 500 MB hver, mens bror og søster hver bruger 3 GB.
Det giver et samlet forbrug 24 timers tale og 7 GB mobildata.
Teleselskab A tilbyder en ordning hvorpå det bliver billigere jo flere I er. Dvs. abonnement 1 koster 200 kr./md., abonnement 2 koster 150 kr./md., abonnement 3 og 4 koster hver 100 kr./md. (abonnementseksemplerne indeholder det angivne forbrugseksempel).
En totalpris på 550 kr./md.
Teleselskab B, derimod, tilbyder ikke et decideret familieabonnement, men har til gengæld faste lave priser. Priseksemplet ser således ud: Abonnement 1 koster 80 kr./md., abonnement 2 koster 80 kr./md., abonnement 3 og 4 koster 120 kr./md. (abonnementseksemplerne indeholder det angivne forbrugseksempel).
En totalpris på 400 kr./md.
Dvs. selvom teleselskab A udbyder et skræddersyet familieabonnement er det ikke nødvendigvis den billigste løsning. Bemærk at der ikke er taget forbehold for tillægsydelser såsom 4G, udlandsopkald, mobilabonnementer med musiktjenester som Spotify, WiMP, YouMusic m.v., og andre serviceydelser tilbudt af visse selskaber.
Visse familiemobilabonnementer mangler fleksibilitet
Dertil kommer at familieabonnementerne ofte ikke er særlig fleksible, forstået på den måde at der kan være fastsat en vis mængde data og taletid for hvert abonnement, hvor den eneste variabel du, som kunde, kan skrue på, er antallet af abonnementer du til- eller fravælger.
Tjek bindingsperioden
Ydermere kommer at familieabonnementer ofte har en 6 måneders bindingsperiode, som ikke er tilfældet med mange lavprisselskaber (kun 1 måneds binding).
”Hvorfor er det vigtigt?”, fordi mobilpriserne skifter så ofte at der kan være store prisudsving fra måned til måned. Kort sagt: loyalitet overfor et givent mobilabonnement kan sjældent betale sig på den lange bane.
Ovenstående priseksempler er blot det – eksempler på hvad ud skal være opmærksom på inden du vælger mobil-abonnement til familien.
Favorable familieabonnementer
Der findes flere favorable familievenlige mobilselskaber, der tilbyder gode priser, stabilt netværk og gode services.
Det skal også siges at tillægstjenester som spærring af indholdstakserede sms’er, saldo- og børnekontrol m.m. sagtens kan tilvælges hos langt de fleste (alle?) teleselskaber, selvom du ikke vælger et decideret børne- eller familieabonnement.
Sådan sikrer du billigt mobilabonnement til hele familien
Rådene til at sikre dig og din familie billig telefoni, adskiller sig ikke synderligt fra rådene til billig mobiltelefoni generelt. Ahot.dk’s råd lægger sig tæt op ad DRs Penge-magasin og lyder som følger:
- Kend dit og din families mobilforbrug på månedsbasis – det gøres ved at logge ind på hjemmesiden for jeres nuværende mobilselskab og se under ”forbrug”. Hvis dette ikke tilbydes, kig da på tidligere regninger.
- Find familietilbud der matcher det samlede familieforbrug – vær opmærksom på at nogle mobilselskaber tilbyder separate abonnementer for hvert familiemedlem, mens andre tilbyder en samlet mobilpakke.
- Sammenlign familiemobilabonnementer med almindelige abonnementer – familieabonnementer er ikke altid nødvendigvis de billigste og kan mangle fleksibilitet. Sørg derfor at sammenlign priser og eventuelle tillægsydelser (som fx Spotify eller WiMP) med almindelige mobiltilbud.
- Spørg om billigere abonnement/pris hos dit nuværende teleselskab – teleudbyderne vil gå langt for at beholde dig som telekunde. Udnyt dette, grib knoglen og forhør dig om det er muligt at få skruet ned for prisen. Hvis ikke, så skift. Der er masser af gode abonnementstilbud på markedet.
- Se efter familiespecifikke ydelser og services – har du for eksempel små børn i familien, ønsker du måske at have overblik over dine børns forbrug. Sikr dig derfor at dette er muligt samt eventuelle andre børnefunktioner såsom saldokontrol og spærring af forskellige betalingstjenester.
Spørgsmål?
Jeg håber du kan brug rådene. Hvis du har generelle eller specifikke spørgsmål til jeres nuværende eller kommende mobilabonnement, er du velkommen til enten at lægge en kommentar nedenfor eller skrive direkte til redaktionen.
Fed artikel! Jeg har ledt nettet tyndt for at finde ud af hvordan man kan få et godt abonnement til en familie og syns det er svært at finde hovede og hale i markedet.
Jeg tror umiddelbart vores familie har et stort forbrug af data, da mine børn spiller en masse spil på deres telefoner. Jeg fandt et fremragende overblik over et par selskabers løsninger til familier.
Som de skriver, så kan man spare over 3000 kr., det er alligevel ret vildt og understreger også bare at det er super vigtigt at gennemgå markedet grundigt, inden man køber abonnementer til familien 🙂
Hvordan finder jeg ud af vores families behov, så jeg kan finde det rette abonnement?
KH, Julie Pedersen