Mobilabonnement til børn

Mor viser datter mobiltelefon

Har dit barn fået mobiltelefon, eller søger du blot efter billig mobilabonnement til børn, har vi samlet de bedste og billigste i pristabellen herunder.

Bedste mobilabonnementer til børn i [year]

[MiniChartBoern offer_type=”mobilabonnementer” table_id=”mobilabonnement” include_fields=”taletid,data,prismd,mindstepris” sort_by=”prismd” unlimited_text=”Fri” debug categories=”børn” limit=”6″]

Hvad er et børneabonnement?

Et mobilabonnement til børn, eller børneabonnement, minder meget om et almindelige abonnement til enhver anden aldersgruppe. Forskellen ligger primært i de forskellige typer af forældrekontrol mobilselskaberne tilbyder sammen med abonnementet.

Derudover tilbyder nogle mobilselskaber skræddersyede mobilabonnementer til børn, som fra start har implementeret funktioner som saldokontrol (spærring af overforbrug, køb over sms, donationer m.m.), spærring for udlandstelefoni (så dit barn ikke bliver lokket til at kalde op til fordyrende udlandsnumre) og spærring af andre indholdstakserede tjenester og telefonnumre.

Alle de nævnte funktioner kan nemt og gratis aktiveres online hos 95% af alle teleselskaber, men vælger du et børneabonnement er det gjort på forhånd, for at gøre det nemt, simpelt og hurtigt for kunden (forælderen).

Bedste mobilabonnementer til børn under 13 år

Her vil det være en god idé med et abonnement som er begrænset, så der ikke dumper store ekstraregninger ind ad brevsprækken.

Gå målrettet efter abonnementer der specifikt er designet til børn fra teleselskabets side, hvis du ikke gider bøvle med spærring af diverse tjenester der automatisk følger med (f.eks. udlandstelefoni, indholdstakserede tjenester m.m.)

Mobilabonnement til teenagere

Hvad enten man, som forældre, vil indse det eller ej, så er teenager-tiden hvor barnet begynder at bruge Facebook, Facetime, Spotify, Snapchat, YouTube, Twitter, TikTok, Ask.fm og andre sociale netværk og til det skal man bruge mobildata.

Det er derfor en nødvendighed at vælge et abonnement med inkluderet data. Det betyder en mobilpakke for de fleste, hvor man får X antal timer, sms/mms og et vis antal gigabyte data per måned.

teenagere

Et godt bud er 3 timers taletid og 10 GB data. Med mindre der bliver downloadet en masse film og andre store filer, vil det være tilstrækkeligt på månedlig basis. Det vil i hvert fald være rigeligt til Facebook, lidt streaming og anden social aktivitet.

Flere mobilselskaber har abonnementsprodukter der henvender sig til store børn. Vi tager her et kig på nogle af dem. Der tages udgangspunkt i at barnet allerede har mobil.

Indgå kontrakt mit dit barn
Kontrakt med barnet om mobilbrug

En lidt alternativ måde at gribe ansvarsdelen an på, er simpelthen at indgå en formel kontrakt med dit barn.

Det fungerer ved at I printer kontrakten (pdf-filen herunder) ud på et stykke papir og begge “parter” skriver under.

Vær opmærksom på at gennemgå alle punkter og drøft dem grundigt så du sikrer dig at din søn eller datter forstår aftalen der indgås.

Det kan virke lidt fjollet, men det fungerer fremragende til at have noget håndgribeligt I kan henvise til, hvis der skulle opstå problemer efterfølgende.

Dit barn vil føle større trang til at efterleve stipulationerne i kontrakten, for at undgå eventuelle konsekvenser ved ikke at opretholde aftalen.

Konsekvenser kan for eksempel være fratagelsen af mobilen i en periode, ændring af abonnement til et mindre et, begrænsning af skærmtid osv.

Sådan vælger du mobilabonnementer til børnene

Med alle de mobilabonnementer der konstant popper op, kan det være nærmest umuligt at finde ud af hvilket et der passer bedste til dit barn.

Det er nemt at blive overvældet – specielt hvis det er barnets første mobil, for så kan det åbenlyst være svært at kende forbruget på forhånd.

Ultimativt, vil det passende abonnement også afhænge af dit barn og hans eller hendes alder.

For at komme godt fra start i jagten efter det perfekte abonnement, er her nogle spørgsmål du, som forælder, kan stille dig selv.

Svar på disse spørgsmål inden I vælger børneabonnement

  1. Hvad skal barnet bruge mobilen til? Hvis dit barn kun skal kunne ringe til dig og fortælle hvor hun er eller i nødstilfælde, så vil det udbyderens mindste abonnement, eller et forbrugsbaseret abonnement, være passende. De mindste abonnementer ligger typiske på omkring en times taletid med omkring en gigabyte data per måned. Alternativt vil et forbrugsbaseret være baseret på… ja, forbrug. Der vil dog altid være et mindre gebyr for at holde abonnementet (og telefonnummeret) ”i live”, i det tilfælde at det ikke bruges overhovedet.
  2. Hvad sker der hvis dit barn går ud over det fastsatte forbrug? Den gode nyhed er, at grimme overraskelser i form at store mobilregninger fordi der er brugt mere tale og data end abonnementet tillader, hører (for det meste) fortiden til. Udover diverse kontrolmekanismer, som du selv kan aktivere og deaktivere online på udbyderens hjemmeside, så fungerer de fleste mobilabonnementer i dag på den måde, at hastigheden på data blot sættes ned, hvis du går over. Det vil sige, går dit barn over det tilladte dataforbrug, bliver hastigheden sat ned fra lynhurtigt 4G/LTE net til 2G/Edge (det lille ”E” eller ”H” du ser i toppen af telefonen steder hvor der er dårlig dækning og som gør mobilen utrolig langsom).
  3. Hvem betaler? Forudbetalte abonnementer eller talepakker kan barnet, med rette, få lov selv at betale. Enten med penge tjent på fritidsarbejde eller med lommepenge fra forældre. Hvis barnet selv betaler, kan han/hun lære værdien af penge og med et automatisk stop på mobilregningen – når tale og mobildata er brugt op – får forældrene ikke chokerende rudekuverter ind ad brevsprækken. Det kan også være med til at give en sans for budgettering af brug, når barnet ved at mobilen altså ikke bliver tanket op før næste måned – uanset hvad.

Overforbrug – hvad sker der?

Hos mange selskaber bestemmer du selv hvad der skal ske.

Mulighederne er enten at blokere for yderligere forbrug, få sat hastigheden markant ned, men så det dog stadig fungerer (i forbindelse med data), eller betale for overforbrug. Betaler du ved overforbrug, er det gerne når det kommer til tale og vil typisk være per ekstra minut og sekundafregnet.

Indstillingerne klares oftest via udbyderens hjemmeside, som du selv kan kontrollere og styre.

Hvordan, eller om du overtaksereres, afhænger af teleselskabet. Det anbefales at du selv tjekker op på det hos det pågældende selskab du vælger.

Forældrekontrol: spærring af numre, saldokontrol og sikkerhed

Når det kommer til sikkerhed for dit barn og brug af mobilen, er alfa-omega at I har gennemgået retningslinjer for brug inden barnet får enheden i hånden.

Mobilproducenterne, apps, teleselskaber med flere gør hvad de kan for at være behjælpelig, men intet stikker sund fornuft og ansvarlighed.

Derfor er det vigtigt, at du taler med dit barn først og rådgiver, på samme måde som når du siger at de ikke skal tale med fremmede osv. Har du brug for mere information på området, kan Center for Digital Pædagogik, Børns Vilkår, Red Barnets ”Sikker chat” og Medierådet for børn og unge anbefales.

Med det sagt, tilbyder teleselskaberne værktøjer indenfor forældrekontrol.

Blandt andet saldokontrol, som automatisk spærrer for overforbrug. Hvad der spærres for, afhænger af den teleudbyder, men inkluderer som regel opkald, sms/mms, mobildata og al udlandsforbrug.

Bemærk at hos nogle selskaber, som hos 3 (Hi3G), anses den fastsatte saldokontrol som værende abonnementet plus fast beløb. Eksempelvis, hvis dit abonnement koster 200 kr. og din saldogrænses sættes til 100 kr., så vil din endelige regning være maksimalt 300 kr. per måned.

Kan mit barn ringe til udlandet?

De fleste børneabonnementer sælges som færdig ”pakke” hvor forbrug i og til udlandet er blokeret. Det gælder både dataforbrug og tale-opkald.

Hvis du vælger et abonnement som ikke er markedsført som børnevenlig, vil du selv kunne deaktivere opkald til og i udlandet på udbyderens hjemmeside, ved at logge ind med dit brugernavn og kodeord. Det er gratis at de- og aktivere forbrugsindstillinger.

I den forbindelse er det værd at nævne, at nogle abonnementer skal have aktiveret udlandsforbrug – det vil sige det er deaktiveret fra start.

Hvis I skal på ferie i udlandet og du ønsker dit barn skal kunne bruge mobilen, så husk at aktivere det inden afrejse. Det kan godt tage en dag eller to at træde i kraft og kan være irriterende at være begrænset når man først er taget afsted.

Kan mit barn købe apps og tjenester via mobilen?

Abonnementspakkerne til børn har diverse sikkerhedsforanstaltninger.

Det inkluderer saldokontrol, spærring af indholdstakserede beskeder og betalingstjenester, ligesom der er spærret for såkaldte 90-numre. Det blokerer automatisk barnet fra at deltage i konkurrencer, indsamlinger og afstemninger (for eksempel X faktor).

Vælger du et almindeligt abonnement til dit barn, har du stadig mulighed for at aktivere ovenstående foranstaltninger i dit online administratorpanel på selskabets hjemmeside. Det er gratis at aktivere blokeringer.

Når der er blokeret for køb via sms, vil barnet ikke kunne købe apps og tjenester via telefonregningen. Den eneste anden mulighed er med kreditkort.

Godt tip: Når du køber apps via familiens tablet, så undlad at kryds boksen af når den spørger om den skal huske kortoplysningerne.

Selvom du stoler på at dit barn ikke køber apps og tjenester med hjælp fra din bankkonto, kan nogle apps være meget tillokkende og måske give barnet en fornemmelse af, at det er gratis, selv når det ikke er.

Al besværet slipper du for hvis kortoplysninger ikke er let tilgængelige i første omgang.

Børn og brug af sociale medier

Børn lærer hurtigt og dit barn vil garanteret være bedre end forældrene til at navigere iPad’en endda inden de får den første mobil.

Når tiden kommer, kender barnet højst sandsynligt allerede til de sociale medier og ønsket om en profil, så der kan socialiseres på nettet med venner, kærester og familie, vil være stort.

Spørgsmålet er, hvor meget barnet skal have lov til, hvor meget du, som forælder, skal overvåge og ikke mindst hvor gammel barnet skal være for at få lov (udover minimumsalderen de sociale netværk selv fremsætter).

Alder

Nogle forældre ser stort på er deres barn ikke er gammelt nok til at oprette en social profil på, for eksempel, Facebook, viste en undersøgelse fra 2016 foretaget af YouGov for Sex & Samfund, i forbindelse med årets Uge Sex-kampagne.

Undersøgelsen fandt, ifølge forældre til børnene, at unge under 13 år i fjerde, femte og sjette klasse – havde 64 procent en profil på ét eller flere sociale netværk, som Facebook, SnapChat, TikTok, Ask.fm eller Instagram.

Hvorvidt det er ufornuftigt af forældrene at give lov til, er ikke klart. Nationale chef for Sex & Samfund, Marianna Lomholdt, siger:

Men der er ingen tvivl om, at det stiller særlige krav til forældrene. De påtager sig et særligt ansvar for at støtte og hjælpe barnet til at kunne passe på sig selv og kammeraterne – ikke mindst set i lyset af, at danske børn er så meget på sociale medier, som de er.

Du bør altså følge godt med i hvad dit barn foretager sig på medierne, hvis denne er under den officielle aldersgrænse. Eksperter peger samtidig på, at det er vigtigt at gøre dit barn opmærksom på at du holder øje.

Det er ikke nok bare selv at oprette en profil og ansøge om venskab. Du skal løbende holde samtaler med dit barn om hvad der sker i hans eller hendes liv, hvem de snakker med og generelt holde gang i dialogen omkring brugen.

Børns forbrug og forældreovervågning

Eksperter mener ligeledes, at er forældrene for strikse omkring overvågning og barnets brug af de sociale medier, kan det føre til at den unge ikke tør komme til de voksne, hvis der skulle være brug for det.

Hvis alle barnets venner allerede har profiler på de sociale, kan det have store omkostninger ikke også at være med og kan føre til at barnet bliver holdt ude fra både on- og offline sociale kredse. Som forælder, er det vigtigt at forstå at børn færdes på sociale medier for at hænge ud med vennerne. Det kan ligefrem opfattes som ubehøvlet hvis barnet ikke svarer tilbage på en Snap eller sms med det samme.

Har du spørgsmål til børneabonnementer eller mangler yderligere information på noget af det ovenstående, er du meget velkommen til at smide en kommentar lige herunder.

17 kommentarer

  1. Har 2 børn hvor den ældste er ved at være i teenagealderen, og efter megen plagen har vi indvilget i at give hende en telefon. Dertil skullle hun også have abonnement der ikke ville koste (os) alt for meget, da det mest var tiltænkt at hun skulle kunne ringe hjem og at vi skulle kunne få kontakt til hende på alle tidspunkter af døgnet.

    Vores valg faldt på et abonnement der ikke er med på listen her, men vi bruger også “saldo kontrol” med spærring hvis budgettet opbruges.

    1. Hej Jannie,

      Uden at vide hvilket selskab/abonnement jeres valg er faldet på, kan jeg henvise til 3’s nye skud på stammen: 3Junior, som også virker til at være god værdi for pengene.

      1. Har du noget statistik paa, hvilke mobilpakker de fleste teenagere/teenagere’s foraeldre vaelger? MVH Anja

        1. Hej Anja,

          Det har jeg desværre ikke. Regner med der kommer en oversigt over de forskellige udbydere af børneabonnementer lige her på siden inden længe, og så vil jeg i det mindste være i stand til at sige hvilke der, herfra, er mest populære.

  2. Kan man paa 3 sms’e til udlandet? Hvis og saa fremt, er det saa ogsaa gratis?

  3. Det ser ud til at tdc har skruet et abonnement sammen der er okay. Lidt dyre service priser men gratis abonnement som er blokeret i fht data og internet.

    1. Hej Anders,
      Såvidt jeg kan se tilbyder flere netværkene det ikke. Du kan få 4G, men så skal det gå igennem mobilt bredbånd. Da flere af udbyderne bruger TDC’s net, er det dem vi venter på 🙂 Telenor og Bibob (som bruger Telenors net), tilbyder p.t. 4G. Alt efter hvilket produkt du vælger, er det enten indkluderet eller tilbudt som tillægsservice. Kilde: https://www.bibob.dk/hjalp-til-4g

  4. Hvad med Mobil Junior fra TDC: 0kr /mrd, opkald=25øre, Tale=80øre, sms=20øre, er der nogen der har erfaring med et?
    Bestilte de for en uge siden over nettet men har ikke modtaget noget endnu, har lige prøvet igen, så nu må vi se??!?
    P.S. 0kr. i oprettelse

    Mvh René

    1. Hej René,

      Yes, den står også i teksten under “TDC”. Som det fremgår, er der tale om forbrugsafregning, hvilket naturligvis også kan være ganske anvendeligt. Det er lidt hvad man selv foretrækker til sit barn eller ung.

      Hvis du har bestilt og ikke hørt noget fra TDC, vil jeg foreslå lige at gribe knoglen og give dem et kald. Medmindre du allerede har modtaget en form for bekræftelse, kan det jo være bestillingen er gået tabt i systemet et sted.

      Du er velkommen til at skrive dine erfaringer med abonnementet når du har haft mulighed for at prøve det af. Er sikker på andre her kunne få nytte af en lille brugeranmeldelse 🙂

  5. Jeg har lige oprettet to Lillenor abonnementer til 50 kr om måneden (samme indhold som du beskriver). Abonnementet findes ellers ikke mere på deres prislister, men jeg var selvfølgelig glad for at få det tilbudt, tænker det passer godt til mine 8-åriges første telefon (Samsung Pocket som jeg fik gratis ved oprettelse)

    1. Hej Anja,
      Tusind tak for beskeden. Jeg sørger for at få tabellen tilrettet hurtigst muligt. Godt at høre det lykkedes for dig.

Der er lukket for kommentarer.