Mobilabonnement Til børn og unge

Her får du den mest omfattende danske guide til mobilabonnement til børn i 2018.

Jeg gennemgår alt hvad du skal vide inden du bestiller abonnement til dit barn.

Du får også anbefalinger til abonnementer, afhængig af dit barns alder og forbrug.

Mobilabonnement til børn og unge

Har dit barn fået mobiltelefon, eller søger du blot efter billig mobilabonnement til børn, har vi samlet de bedste og billigste i pristabellen herunder.

Bedste mobilabonnementer til børn i 2018

Mobilselskab Taletid Data Pris/md. MindsteprisTagsTilbudSe mere
1 time
Taletid
1 GB
Data
48 kr.
Pris/md.
48 kr.
Mindstepris
  • GRATIS oprettelse
Se tilbud
1 time
Taletid
1 GB
Data
48 kr.
Pris/md.
48 kr.
Mindstepris
  • GRATIS oprettelse
Se tilbud
1 time
Taletid
1 GB
Data
49 kr.
Pris/md.
49 kr.
Mindstepris
  • GRATIS oprettelse
Se tilbud
2 timer
Taletid
2 GB
Data
59 kr.
Pris/md.
59 kr.
Mindstepris
  • GRATIS oprettelse
Se tilbud
2 timer
Taletid
2 timer
Data
59 kr.
Pris/md.
59 kr.
Mindstepris
  • GRATIS oprettelse
Se tilbud
6 timer
Taletid
4 GB
Data
79 kr.
Pris/md.
79 kr.
Mindstepris
  • GRATIS oprettelse
Se tilbud

Hvad er mobilabonnement til børn?

Et børneabonnement til mobiltelefonen minder meget om et almindelige abonnement til enhver anden aldersgruppe. Forskellen ligger primært i de forskellige typer af forældrekontrol mobilselskaberne tilbyder sammen med abonnementet.

Derudover tilbyder nogle mobilselskaber skræddersyede mobilabonnementer til børn, som fra start har implementeret funktioner som saldokontrol (spærring af overforbrug, køb over sms, donationer m.m.), spærring for udlandstelefoni (så dit barn ikke bliver lokket til at kalde op til fordyrende udlandsnumre) og spærring af andre indholdstakserede tjenester og telefonnumre.

Alle de nævnte funktioner kan nemt og gratis aktiveres online hos 95% af alle teleselskaber, men vælger du et børneabonnement er det gjort på forhånd, for at gøre det nemt, simpelt og hurtigt for kunden.

Bedste mobilabonnementer for børn under 13 år

Her vil det være en god idé med et abonnement som er begrænset, så der ikke dumper store ekstraregninger ind ad brevsprækken.

Gå målrettet efter abonnementer der specifikt er designet til børn fra teleselskabets side, hvis du ikke gider bøvle med spærring af diverse tjenester der automatisk følger med (f.eks. udlandstelefoni, indholdstakserede tjenester m.m.)

Mobilabonnement til teenagere

Hvad enten man, som forældre, vil indse det eller ej, så er teenager-tiden hvor barnet begynder at bruge Facebook, Snapchat, Twitter, Ask.fm og andre sociale netværk og til det skal man bruge mobildata.

Det er derfor en nødvendighed at vælge et abonnement med inkluderet data. Det betyder en ”mobilpakke” for de fleste, hvor man får X antal timer, sms/mms og et vis antal gigabyte data per måned.

Et godt bud er 5 timers taletid og 5 GB data. Med mindre der bliver downloadet en masse film og andre store filer, vil det være tilstrækkeligt på månedlig basis. Det vil i hvert fald være rigeligt til Facebook, lidt streaming og anden social aktivitet.

Flere mobilselskaber har abonnementsprodukter der henvender sig til store børn. Vi tager her et kig på nogle af dem. Der tages udgangspunkt i at barnet allerede har mobil.

Hvor gammel skal mit barn være for at få mobiltelefon?

Det ofte spurgte spørgsmål, som er lige så gammelt, som mobiltelefonen selv: ”Hvornår skal mit barn have mobil?”

Som forælder, har du sikkert spurgt dig selv hvornår din søn eller datter når en passende alder, hvor det er forsvarligt at udstyre ham/hende med en mobil.

”Jamen, alle andre i skolen har en!” – den har du sikkert også hørt før, som et rungende ekko hver gang dit barn forsøger at overbevise dig om nødvendigheden af en mobiltelefon.

Undersøgelser, både danske og udenlandske, viser en klar tendens om at børn er yngre og yngre når de får deres første telefon.

I 2015 viste en undersøgelse fra YouGov at børn i gennemsnit fik deres første mobiltelefon som 9-årige. På bare de få år fra ’15 til i dag i 2018, er dette tal faldet yderligere og markant. Trenden er krystalklar.

De seneste studier og undersøgelser peger, ifølge YouGov for TDC, på en alder så tidligt som omkring 6-7 år.

Men bare fordi andre børn får mobil ved 7-års-alderen, er det så ens betydende med at dit barn nødvendigvis skal følge trop?

Det vil altid være meget individuelt hvornår dit barn er klar til ansvaret og det vil du, som forælder, selv kunne svare bedst på. Det er dog sådan, at langt de fleste danske børn har fået mobil når de når 10-års-alderen.

Hvordan ved du om dit barn er klar til ansvaret?

Beslutningen om hvorvidt dit barn er klar til ansvaret over at have en mobil og alderen til samme, handler mest af alt om dit specifikke barn. Børn udvikler sig meget forskelligt og der sker en masse i deres liv omkring den alder.

Nogle vil være mere udviklede end andre og det kan derfor være meget svært at sætte en arbitrær alder på hvornår det præcist er det rigtige tidspunkt.

Men hvordan finder du ud af om dit barn er ansvaret klar?

Stil jer selv følgende spørgsmål:

  • Hvordan interagerer dit barn med anden teknologi i jeres liv? – Det kan for eksempel være ved brug af familiens iPad, computer eller en af de voksnes smartphones. Vær særlig opmærksom på barnets modenhed når det kommer til hvad der ”accepteres” i diverse apps, programmer, surveys m.fl.
  • Privatliv – er dit barn klar over hvordan han eller hun værner om sit privatliv på nettet? Viser dit barn generelt god dømmekraft ved brug og specielt deling af materiale på apps og hjemmesider?
  • Sans for ansvar – Synes du dit barn viser ansvarlighed i andre aspekter af dagligdagen, såsom at fortælle dig når de smutter fra huset eller kommer han/hun hjem til aftalt tid?
  • Smider dit barn ting væk? Er der en tendens til at dit barn forlægger ting, som rygsæk, skoletaske eller hjemmearbejde? Hvis det er tilfældet, er det ikke usandsynligt at han eller hun også kan smide en mobil væk.
  • Ansvar overfor andre – Hvad siger din fornemmelse dig om hvorvidt dit barn vil bruge kamera og video ansvarligt, og ikke mobbe eller pinliggøre klassekammerater eller andre?
  • Interaktion med venner og kærester – er dit barn opmærksom på hvordan man behandler venner og eventuelle kærester/forhold på sociale medier og nettet generelt? Har I, i familien, taget en snak om hvordan man behandler og omtaler andre på sociale platforme som Facebook, Snapchat etc.? Der kommer i øvrigt hele tiden nye sociale apps til og som forældre kan det være svært at følge med. Red Barnet har udarbejdet en liste af de nyeste apps.

En mobil giver dit barn adgang til en ny verden og rejser samtidig nogle etiske spørgsmål og beslutninger, og alderen hvor dit barn vil være i stand til at kapere disse, vil dybest variere og vil i høj grad være individuelt.

Det er også vigtigt at tænke over hvordan dit barn balancerer teknologi med andre aspekter af dets liv.

Har du problemer med at vriste ham/hende fri fra fjernsynet eller computerspil, eller har du taget ham eller hende i at være online når I, som forældre, havde lavet regler imod? Det kan være indikationer der peger i retning af at have en mobil kan give problemer.

Som forældre, hvor lang tid kan I vente?

Nogle eksperter mener at forældre bør undlade at bringe mobilen på banen indtil barnet selv gør det.

Det virker måske logisk, da barnet bliver bombarderet med idéen om egen mobil via tv og internet og derfor nok selv skal henvende sig i en tidlig alder, men det er stadig værd at nævne.

Når først man har givet lov, er der jo ingen vej tilbage.

Der hersker et intenst social pres på børn i dag om at anskaffe sig en smartphone, og at den sociale teenage-tilværelse (samt årene op til) vil være umulig uden mobilen.

Der er situationer hvor selv kritikere af børn med mobiler må give sig, og det er i den åbenlyse fordel ved at børn og forældre nemt kan komme i kontakt med hinanden. Slut er dagene hvor man aldrig helt vidste hvor sit barn var. Nu er det altid kun et opkald eller en sms væk. Det betyder dog ikke at det er nødvendigt med internet på telefonen, da GSM-nettet stadig fungerer fint uden roaming.

Tips til regler omkring brug af mobil

Hvis I er nået frem til at jeres søn eller datter skal have en fuld funktionsdygtig telefon, med mulighed for at gå på nettet, bruge sociale medier, ringe, sms’e og hvad der ellers hører sig til, kan det være en god idé at opsætte nogle retningslinjer, eller ”regler” for brug.

Eksperter peger på klarer linjer om hvad der er og ikke er acceptabelt når barnet for mobilen mellem hænderne.

Her er nogle eksempler på regler og retningslinjer I kan drøfte sammen – men tilføj gerne selv flere:

  • Kend kodeordet – Gør det klart at I, som forældre, skal kende barnets kodeord til at låse mobilen op og at I har retten til at tage den fra ham eller hende, hvis I ikke er tilfredse med barnets brug.
  • Begræns skærmtid – Ligesom I kan have begrænsninger på skærmtid på andet teknologi i hjemmet, såsom tablets, PC, videospil – så overvej også at gøre det samme på mobilbrugen. Eventuel også yderligere begrænsning på taletid, så al kommunikation mellem dit barn og vennerne ikke foregår udelukkende over mobilen.
  • Enighed om penge – Bliv enige om begrænsninger på hvor mange penge der er til afbenyttelse i forbindelse med mobildataforbrug og eventuelle køb af apps.
  • Hvis den går i stykker eller tabes – Drøft hvad konsekvenserne vil være hvis telefonen enten bliver væk eller går i stykker. Bliver den erstattet? Og hvis den gør, hvem betaler så for det?
  • Forbudte tidspunkter – Definer tidspunkter på dagen hvor mobilbrug ikke er tilladt, for eksempel sent om aftenen, under maden eller under familieaktiviteter. Vær særlig opmærksom på tidspunkter hvor det er nødvendigt med fuld koncentration hos barnet – eksempelvis mens der laves lektier.
  • Tag vigtige samtaler ansigt-til-ansigt – Tekstbeskeder og samtale over telefonen bruges ikke til vigtige eller følsomme samtaler. Det er vigtigt at stadig at tage dem ansigt-til-ansigt. Gør det klart for dit barn at mobilen ikke bruges til at skjule sig fra, eller undgår, ubekvemme situationer.
  • Hold øje med barnets aktivitet på sociale medier – Overvåg de sociale mediesider dine børn besøger og bruger og gør dem opmærksomme på at du gør det. Det vil have en automatisk effekt på den måde de opfører sig overfor andre, men også den måde de selv agerer overfor eventuelle fremmede. Gør dit barn opmærksom på ikke at poste eller skrive noget som ikke bedstefar eller bedstemor, må læse.

Det er helt fint at have jeres egne regler, men uanset hvad I lægger jer fast på, så gør en dyd ud af at have klare retningslinjer for brug af mobilen helt fra start.

Hvis reglerne bliver brudt, så vær klar med konsekvenser. Det handler om at komme godt fra start og at lære børnene at være ansvarlige — både for deres eget bedste, men også for deres omgangskreds.

Indgå kontrakt med dit barn omkring mobilbrug (download her)

En lidt alternativ måde at gribe ansvarsdelen an på, er simpelthen at indgå en formel kontrakt med dit barn.

Det fungerer ved at I printer kontrakten (pdf-fil) herunder ud på et stykke papir og skriver under.

0Vær opmærksom på at gennemgå alle punkter og drøft dem grundigt så du sikrer dig at din søn eller datter forstår aftalen der indgås.

Det kan virke lidt fjollet, men det fungerer fremragende til at have noget håndgribeligt I kan henvise til, hvis der skulle opstå problemer efterfølgende.

Dit barn vil føle større trang til at efterleve stipulationerne i kontrakten, for at undgå eventuelle konsekvenser ved ikke at opretholde aftalen.

Konsekvenser kan for eksempel være fratagelsen af mobilen i en periode, ændring af abonnement til et mindre et, begrænsning af skærmtid osv.

Sådan vælger du mobilabonnement til dit barn

Med alle de mobilabonnementer der konstant popper op, kan det være nærmest umuligt at finde ud af hvilket et der passer bedste til dit barn.

Det er nemt at blive overvældet – specielt hvis det er barnets første mobil, for så kan det åbenlyst være svært at kende forbruget på forhånd.

Ultimativt, vil det passende abonnement også afhænge af dit barn og hans eller hendes alder.

For at komme godt fra start i jagten efter det perfekte abonnement, er her nogle spørgsmål du, som forælder, kan stille dig selv.

Svar på disse spørgsmål inden I vælger børneabonnement

  1. Hvad skal barnet bruge mobilen til? Hvis dit barn kun skal kunne ringe til dig og fortælle hvor hun er eller i nødstilfælde, så vil det udbyderens mindste abonnement, eller et forbrugsbaseret abonnement, være passende. De mindste abonnementer ligger typiske på omkring en times taletid med omkring en gigabyte data per måned. Alternativt vil et forbrugsbaseret være baseret på… ja, forbrug. Der vil dog altid være et mindre gebyr for at holde abonnementet (og telefonnummeret) ”i live”, i det tilfælde at det ikke bruges overhovedet.
  2. Hvad sker der hvis dit barn går ud over det fastsatte forbrug? Den gode nyhed er, at grimme overraskelser i form at store mobilregninger fordi der er brugt mere tale og data end abonnementet tillader, hører (for det meste) fortiden til. Udover diverse kontrolmekanismer, som du selv kan aktivere og deaktivere online på udbyderens hjemmeside, så fungerer de fleste mobilabonnementer i dag på den måde, at hastigheden på data blot sættes ned, hvis du går over. Det vil sige, går dit barn over det tilladte dataforbrug, bliver hastigheden sat ned fra lynhurtigt 4G/LTE net til 2G/Edge (det lille ”E” eller ”H” du ser i toppen af telefonen steder hvor der er dårlig dækning og som gør mobilen utrolig langsom).
  3. Hvem betaler? Forudbetalte abonnementer eller talepakker kan barnet, med rette, få lov selv at betale. Enten med penge tjent på fritidsarbejde eller med lommepenge fra forældre. Hvis barnet selv betaler, kan han/hun lære værdien af penge og med et automatisk stop på mobilregningen – når tale og mobildata er brugt op – får forældrene ikke chokerende rudekuverter ind ad brevsprækken. Det kan også være med til at give en sans for budgettering af brug, når barnet ved at mobilen altså ikke bliver tanket op før næste måned – uanset hvad.

Hvilken type mobil skal jeg købe til mit barn?

Hvilken mobiltype du skal give dit barn, afhænger af hvad han eller hun skal bruge telefonen til, hvor meget du, som forælder, vil give tilladelse til samt alder.

Som med spørgsmålet om hvorvidt dit barn overhovedet skal have mobil, er hvilken type, ligeledes i høj grad individuelt.

Der vil ikke være tvivl hvis du spørger dit barn (som oftest en iPhone eller den dyreste Samsung), men spørgsmålet er hvad der er nødvendigt?

Hvilken mobiltype er bedst?

En hel almindelige knap-telefon (kaldet en featurephone) er tilstrækkelig for almindelig kommunikation: I kan ringe og skrive til hinanden – det behøver man altså ikke en iPhone til.

Billig featurephone til de små

Der er fordele ved en super-billig knap-telefon: det betyder ikke så meget hvis den bliver væk, stjålet eller går i stykker. Plus, der er ikke internetadgang, så bekymringer omkring brug af nettet, Facebook, Snapchat osv., slipper du for.

Det skal siges, at der dog findes knaptelefoner med internet – såsom Nokias nye version af den gamle 3310 fra 1990’erne.

Begrænsninger her er dog stadig den forholdsvis lille skærm og begrænsede support af apps. Bestemt overvejelsen værd.

Der er også andre fordele ved en billig model: enhver mobiltelefon vil være et mål for tyve, men en dyr smartphone i hænderne på et lille barn, vil næsten være som at stjæle slik fra samme, hvis du forstår.

Modsat, vil en telefon også virke præventivt – hvis barnet taler i telefon mens hun går hjem fra skole eller fritidsordningen, vil du vide med det samme hvis der opstår et problem. Plus, det vil også virke afskrækkende at barnet taler med, hvad der højst sandsynligt er, en voksen.

Smartphone – det mere avancerede valg

Alternativt skal I investere i en smartphone til jeres barn. Det behøver ikke være den dyreste på markedet og i dag kan man slippe forholdsvis billigt – selv hvis man målretter sin søgen efter en smartphone.

Det mest anvendelige ved en smartphone til børn, er den indbyggede GPS.

Den kan bruges til at lokalisere telefonen, hvis den bliver væk eller stjålet, men vigtigere end det; det giver jer mulighed for altid at vide helt præcist hvor jeres barn befinder sig.

Selv de billigste og mest skrabede smartphones i dag, er udstyret med GPS, så det burde ikke være et problem at finde en med den feature.

Android og iPhone (iOS) har gør brug af forskellige ”find min telefon”-apps til formålet – mere om det længere nede.

Har I lagt jer fast på en smartphone, er næste spørgsmål om det skal være en iPhone eller Android.

Windows til mobiler er på vej ud og mobilproducenter, der tidligere opererede med deres egne respektive styresystemer, er alle skiftet til Android.

Er Android eller iPhone bedst til mit barn?

Hvorvidt du vælger en Android eller iPhone vil primært være op til dit eller jeres budget, hvad dit barn er vant til og hvor meget de plager.

iPhone til mit barn

De fleste iPhones vil ligge langt over hvad man normalt vil ofre på en børnemobil, men de er muligt at finde ældre modeller – enten på restudsalg eller brugt. Det vil typisk være iPhone 5s eller måske iPhone 6.

Nyere end dem og du vil nok skulle punge ud med i omegnen af 2000-3000 kr. minimum.

Det er set før at nogle forældre vælge billige brugte iPhone 5 og måske endda 4s.

Problemet med så gamle modeller er, at softwaren ikke længere bliver vedligeholdt og opdateret. Det resulterer i eventuelle sikkerhedsbrister og generelt bare, at mange apps ikke vil virke, da de fleste appudviklere kun supporterer nyere version af styresystemet.

Android til mit barn

Android, derimod, er open-source og betyder i sin enkelhed at det er muligt for alle telefonproducenter at gøre brug af systemet til lige præcis deres mobil.

Det betyder at en bred vifte af producenter bruger Android – både de helt dyre, men også de helt billige.

Langt de fleste smartphones kører i dag på Android. Med tiden er systemet blevet utrolig stabilt og I har, som forældre, den samme mulighed for forældrekontrol, som på iPhones.

At vælge mellem iPhone og Android er lidt som at vælge mellem PC og Mac-computer; De fungerer dybest set ens, men virker bare forskellige.

Ydermere, og på trods af hvad du har hørt i medier og på nettet, er risikoen for at få virus – på nogen af platformene – usandsynligt.

Svaret må være…

Baseret på det faktum at begge styresystemsplatforme basalt set kan det samme, er lige sikre at bruge, har nærmest identiske forældrekontrol, afhænger valg af det ene fremfor det andet af hvad jeres personlige præferencer er.

Mange børn foretrækker den dyreste iPhone, hvis de selv skulle vælge – men det har nok mest af alt noget at gøre med Apples markedsføring som det ”hippe” valg. Funktionsmæssigt vil der ikke være forskel på om du vælger det ene eller andet.

Det eneste du skal kigge godt efter, er en forholdsvis opdateret version. De ”forholdsvis” står i kursiv, betyder det at det ikke er nødvendigt med det nyeste af det nyeste. Det er at foretrække, men de fleste producenter, som HTC, Samsung, LG, Nokia osv., er normalt ikke ude på første dag med en opdatering. Medmindre der er tale om en kritisk sikkerhedsopdatering, kan du roligt vente en måned eller to.

Ovenstående taget i betragtning, ville vi personligt vælge Android til vores børn.

Det giver dig mindst samme muligheder for kontrol, styring og sikkerhed og du slipper billigere, da sortimentet er markant større. Der findes rigtig mange billige Android smartphones der passer perfekt til børn og teenagere – også fra Samsung.

-Så det handler ”bare” om at få overbevist din søn eller datter om at en iPhone til 10.000 kr. altså ikke er strengt nødvendigt. Held og lykke 🙂

Hvad skal en børnemobil kunne?

De fleste børn er vant til at spille spil på en tablet før de får deres egen mobil og vil derfor være vant til den større skærm en tablet/iPad tilbyder.

Men en telefon med en større skærm har meget nemmere ved at blive tabe og gå itu, end en mere kompakt model, der passer i bukselommen.

Den type af billige- til mellemdyre telefoner til børn du bør fokusere på, kan have følgende features:

  • Skærm på eller under 5 tommer (større skærm betyder mere glas der kan splintres)
  • Vandafvisende (se efter IP67- og IP68-certificeret, som betyder støv- og vandafvisende)
  • Robust (det behøver ikke være af håndværker-varianten, men en mere robust mobil skader ikke)
  • Selfie-kamera på forsiden af telefonen (børn elsker at tage billeder af sig selv og venner, bruge Snapchat m.m., så en mobil uden det er et kæmpe no-go)

Du behøver ikke spekulere alt for meget over kernespecifikationer som RAM, CPU, grafikchip, da de fleste mobiler nu om dage er i stand til at kapere alt hvad barnet behøver: spil, YouTube, Facebook, kamera osv.

Én ting der værd at være på udkig overfor, er hukommelse (plads til billeder, video, spil osv.)

Vi anbefaler ikke under 16 GB intern hukommelse, da det hurtigt bliver fyldt op. Det er også god idé at kigge efter en telefon som understøtter microSD kort til ekstra plads, skulle det blive nødvendigt.

Husk også flittigt at gøre brug af skyen, til billeder og video. For eksempel iCloud (til iPhone) eller Dropbox, Google Drive, Google Photos eller cloud-tjenesten producenten tilbyder.

Om ikke andet, så vil dit barn have en backup af hendes data hvis mobilen skulle blive væk.

Slutteligt, så HUSK et cover/case til telefonen og evt. beskyttelsesglas til displayet. Det vil tage noget af stødet, hvis den bliver tabt på gulvet.

Kan jeg fortryde købet af abonnementet, eller skifte det senere?

Langt de fleste teleselskaber har i dag kun binding på en måned.

Man kan sige man ”binder” sig til 30 dage, men derefter er der frit slag og du kan frit skifte dit barn til et andet selskab. De fleste mobilselskaber lader dig skifte til andet abonnement internt, enten gratis eller for et lille gebyr på omkring 20 kr.

Med hensyn til fortrydelsesret, har du som udgangspunkt ikke ret til at fortryde købet. Men du HAR ret til at fortryde købet hvis du køber abonnementet over nettet – for eksempel via her på ahot.dk

Ifølge forbrugeraftaleloven har du en fortrydelsesfrist på 14 dage, hvis aftalen er indgået ved fjernsalg eller udenfor en fysisk lokation. Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, løber fristen for at fortryde fra når du indgår aftalen og to uger frem.

Teleankenævnet har tidligere taget stilling og fandt at forbrugeren ganske rigtigt har 14 dage til at fortryde når abonnementet er købt over nettet, men at man stadig skal betale for eventuelt forbrug, inden man fortryder.

Hvad sker der ved overforbrug?

Hos mange selskaber bestemmer du selv hvad der skal ske.

Mulighederne er enten at blokere for yderligere forbrug, få sat hastigheden markant ned, men så det dog stadig fungerer (i forbindelse med data), eller betale for overforbrug. Betaler du ved overforbrug, er det gerne når det kommer til tale og vil typisk være per ekstra minut og sekundafregnet.

Indstillingerne klares oftest via udbyderens hjemmeside, som du selv kan kontrollere og styre.

Hvordan, eller om du overtaksereres, afhænger af teleselskabet. Det anbefales at du selv tjekker op på det hos det pågældende selskab du vælger.

Kan mit barn ringe til udlandet?

De fleste børneabonnementer sælges som færdig ”pakke” hvor forbrug i og til udlandet er blokeret. Det gælder både dataforbrug og tale-opkald.

Hvis du vælger et abonnement som ikke er markedsført som børnevenlig, vil du selv kunne deaktivere opkald til og i udlandet på udbyderens hjemmeside, ved at logge ind med dit brugernavn og kodeord. Det er gratis at de- og aktivere forbrugsindstillinger.

I den forbindelse er det værd at nævne, at nogle abonnementer skal have aktiveret udlandsforbrug – det vil sige det er deaktiveret fra start.

Hvis I skal på ferie i udlandet og du ønsker dit barn skal kunne bruge mobilen, så husk at aktivere det inden afrejse. Det kan godt tage en dag eller to at træde i kraft og kan være irriterende at være begrænset når man først er taget afsted.

Kan mit barn købe apps og tjenester via mobilen?

Abonnementspakkerne til børn har diverse sikkerhedsforanstaltninger.

Det inkluderer saldokontrol, spærring af indholdstakserede beskeder og betalingstjenester, ligesom der er spærret for såkaldte 90-numre. Det blokerer automatisk barnet fra at deltage i konkurrencer, indsamlinger og afstemninger (for eksempel X faktor).

Vælger du et almindeligt abonnement til dit barn, har du stadig mulighed for at aktivere ovenstående foranstaltninger i dit online administratorpanel på selskabets hjemmeside. Det er gratis at aktivere blokeringer.

Når der er blokeret for køb via sms, vil barnet ikke kunne købe apps og tjenester via telefonregningen. Den eneste anden mulighed er med kreditkort.

Godt tip: Når du køber apps via familiens tablet, så undlad at kryds boksen af når den spørger om den skal huske kortoplysningerne.

Selvom du stoler på at dit barn ikke køber apps og tjenester med hjælp fra din bankkonto, kan nogle apps være meget tillokkende og måske give barnet en fornemmelse af, at det er gratis, selv når det ikke er.

Al besværet slipper du for hvis kortoplysninger ikke er let tilgængelige i første omgang.

Saldokontrol, forældreværktøjer og sikkerhed

Når det kommer til sikkerhed for dit barn og brug af mobilen, er alfa-omega at I har gennemgået retningslinjer for brug inden barnet får enheden i hånden.

Mobilproducenterne, apps, teleselskaber med flere gør hvad de kan for at være behjælpelig, men intet stikker sund fornuft og ansvarlighed.

Derfor er det vigtigt, at du taler med dit barn først og rådgiver, på samme måde som når du siger at de ikke skal tale med fremmede osv. Hvis du har brug for mere information på området, så se blandt andre Center for Digital Pædagogik, Børns Vilkår, Red Barnets ”Sikker chat”, og Medierådet for børn og unge.

Når det er sagt, tilbyder teleselskaberne værktøjer indenfor forældrekontrol.

Blandt andet saldokontrol, som automatisk spærrer for overforbrug. Hvad der spærres for, afhænger af den teleudbyder, men inkluderer som regel opkald, sms/mms, mobildata og al udlandsforbrug.

Bemærk at hos nogle selskaber, som hos 3 (Hi3G), anses den fastsatte saldokontrol som værende abonnementet plus fastbeløb. Eksempelvis, hvis dit abonnement koster 200 kr. og din saldogrænses sættes til 100 kr., så vil din endelige regning være maksimalt 300 kr. per måned.

Børn og brug af sociale medier

Børn lærer hurtigt og dit barn vil garanteret være bedre end forældrene til at navigere iPaden endda inden de får den første mobil.

Når tiden kommer, kender barnet højst sandsynligt allerede til de sociale medier og ønsket om en profil, så der kan socialiseres på nettet med venner, kærester og familie, vil være stort.

Spørgsmålet er, hvor meget barnet skal have lov til, hvor meget du, som forælder, skal overvåge og ikke mindst hvor gammel barnet skal være for at få lov (udover minimumsalderen de sociale netværk selv fremsætter).

Alder

Nogle forældre ser stort på er deres barn ikke er gammelt nok til at oprette en social profil på, for eksempel, Facebook, viste en undersøgelse fra 2016 foretaget af YouGov for Sex & Samfund, i forbindelse med årets Uge Sex-kampagne.

Undersøgelsen fandt, ifølge forældre til børnene, at unge under 13 år i fjerde, femte og sjette klasse – havde 64 procent en profil på ét eller flere sociale netværk, som Facebook, SnapChat, Ask.fm eller Instagram.

Hvorvidt det er ufornuftigt af forældrene at give lov til, er ikke klart. Nationale chef for Sex & Samfund, Marianna Lomholdt, siger:

Men der er ingen tvivl om, at det stiller særlige krav til forældrene. De påtager sig et særligt ansvar for at støtte og hjælpe barnet til at kunne passe på sig selv og kammeraterne – ikke mindst set i lyset af, at danske børn er så meget på sociale medier, som de er.

Du bør altså følge godt med i hvad dit barn foretager sig på medierne, hvis denne er under den officielle aldersgrænse. Eksperter peger samtidig på, at det er vigtigt at gøre dit barn opmærksom på at du holder øje.

Det er ikke nok bare selv at oprette en profil og ansøge om venskab. Du skal løbende holde samtaler med dit barn om hvad der sker i hans eller hendes liv, hvem de snakker med og generelt holde gang i dialogen omkring brugen.

Børns forbrug og forældres overvågning

Eksperter mener ligeledes, at er forældrene for strikse omkring overvågning og barnets brug af de sociale medier, kan det føre til at den unge ikke tør komme til de voksne, hvis der skulle være brug for det.

Hvis alle barnets venner allerede har profiler på de sociale, kan det have store omkostninger ikke også at være med og kan føre til at barnet bliver holdt ude fra både on- og offline sociale kredse. Som forælder, er det vigtigt at forstå at børn færdes på sociale medier for at hænge ud med vennerne. Det kan ligefrem opfattes som ubehøvlet hvis barnet ikke svarer tilbage på en Snap eller sms med det samme.

Mobning på sociale medier

Digital mobning over sociale medier har den seneste årrække været meget oppe i medierne. Børn hænger hinanden ud og da det hele foregår elektronisk, kan det være svært for de voksne at komme det til livs.

Indenfor området taler man om digital mobning og traditionel mobning. Terminologierne adskiller sig fra hinanden ved, at traditionel mobning er hvad der kan forekomme i klassen eller skolegården, mens digital mobning foregår over telefonen, tablet eller computeren.

Digital mobning er specielt problematisk da det ikke foregår ansigt til ansigt og derfor kan føles ”nemmere” for mobberen. Den der mobber ser ikke den mobbedes ansigt og reaktion. Mobberen stilles ikke umiddelbart til ansvar for gerningen og der kan derved opstå en ude-af-syne-ude-af-sind situation.

På samme vis som med andre facetter af ansvarlig mobilbrug, er det meget vigtigt at du løbende konsulterer med dit barn om hvordan det går i forhold til de sociale platforme. Lad dit barn vide at han eller hun altid kan komme til dig hvis det er nødvendigt, uden at du bliver sur eller irriteret. Opfordr til dialog og undgå unødige restriktioner på mobilbrugen.

Bliver mit barn mobbet? Kig efter disse symptomer

Jo mere tillid der er mellem dig og dit barn, jo større chance vil du have for at barnet kommer til dig, hvis han eller hun skulle blive udsat for mobning. Det kan være noget så simpelt som ikke at modtage ”likes” på posts, eller manglende ”tags” på billeder blandt venner.

Hvis du alligevel mistænker noget under opsejling, uden at vide det med sikkerhed, kan du se efter symptomer.

Inge Temple fra Børns Vilkår peger på følgende symptomer:

  • Hvis du oplever en modløshed og tristhed hos dit barn, måske med ondt i maven og svingende humør, kan det være tegn på, at dit barn ikke trives med sine kammerater og måske bliver mobbet. Det kan også være, at barnet ikke har lyst til at deltage i sociale aktiviteter med klassekammerater, ikke har lyst til at have venner med hjem og bliver mere indadvendt og stille derhjemme.
  • Hvis dit barn taler grimt om de andre børn fra klassen, og der er et manglende fællesskab på kryds og tværs blandt børnene, kan det være et tegn på, at der er mobning og manglende fællesskab og trivsel i klassen.

For mere information, råd og vejledning, se udarbejdet rapport om digital mobning fra Dansk Center for Undervisningsmiljø.

Har du spørgsmål til børneabonnementer eller mangler yderligere information på noget af det ovenstående, er du meget velkommen til at smide en kommentar lige herunder.