Hører du til målgruppen der bruger din telefon rigtig meget måneden igennem og kan tale i timevis, kan det sagtens betale sig at vælge abonnement med ”fri tale”.
Mobilselskaberne deler ofte deres abonnementsprodukter op i to ”typer”: almindelig forbrugsafregnet og pakketilbud. Forbrugsafregnet forklarer sig selv, og pakketilbud inkluderer et vis mængde minutter/timer, SMS/MMS og mobildata. Pakketilbud, eller taletidspakker, er meget populære for tiden og det bliver svært, hvis ikke umuligt, at finde et teleselskab der ikke tilbyder det.
Taletidspakkerne fås i forskellige størrelse. Snak i mobil i 1-10 timer (gerne de tilbud selskaberne kører med) for en fast pris pr. måned. Det kræver at du har en idé om hvor meget du bruger pr. måned, hvor du så vælge abonnement efter forbrug.
Ved du med sikkerhed du taler over ca. 10 timer om måneden, tilbyder flere selskaber ”fri tale” mobilabonnement, som betyder du kan ringe så meget du vil (dog indenfor landets grænser). Fri tale abonnement som pakketilbud er ofte billigere end hvis du vælger forbrugsafregnet, så det er værd at overveje.
Er ”fri tale” begrænset som ved ”fri data” hos nogle teleselskaber?
”Fri data”, hvor titlen antyder der er ubegrænset dataforbrug, skal i mange tilfælde tages med et gran salt. Flere danske mobiludbydere reklamerer med fri data, men forbrugere glemmer tit at læse ”det med småt”. Hos nogle selskaber betyder fri data at du kan bruge mobildata op til en vis grænse (fair use-grænsen), hvorefter hastighed bliver nedsat. Det vil essentielt sige du stadig har internet, bare til en væsentlig langsommere hastighed.
Det kan være nærliggende at tro ”fri tale” kan være begrænset på samme måde, men det er det imidlertid ikke. Fri tale betyder at du kan tale dig blå i hovedet, uden begrænsning.
Rådet er derfor, at taler du mere end 10 timer om måneden, vil fri tale-abonnement kunne betale sig (dog afhængig af teleselskab og tidsbegrænset tilbud – produkter ændres hele tiden, og ”12 timer” er set før, f.eks.).