Mobilabonnement

Prisguide for mobilabonnementer

Hvis du tilhører gruppen af danskere, der føler det er svært at holde overblik over de konstant skiftende mobilabonnementer og taletidspakker som heftigt bliver annonceret i alle danske medier, er der hjælp at hente.

Sådan undgår du at blive snydt

Flere medier har løbende, gennem den sidste årerække, foretaget undersøgelser for at finde ud af om det danske mobilmarked er til at overskue eller om det, som nogle vil mene, netop er skruet sammen på en måde, som gør det nærmest umuligt at gennemskue for den utrænede abonnementsrytter. Der ses en tendens til at det samme gør sig gældende på markedet for mobilt bredbånd.

Medier, som Politiken og Ekstrabladet, går i en artikel fra 2012 så vidt som at kalde mobilmarkedet for “kaotisk”, med konklusionen at det nu er sværere end nogensinde at finde det billigste abonnement ud fra forbrugerens forbrug.

Hav i sinde hvad du søger inden du bestiller nyt abonnement. Søger du abonnement til dit barn, familien, med musik eller til seniorene i familien, er der hjælp at hente.

Spilder du penge på dyre mobilabonnementer?

Hver anden dansker kan spare op mod flere tusinde kroner på mobilabonnement om året, viser ny undersøgelse som Megafon har foretaget for Politiken. Undersøgelsen viser, at pga. dovenskab eller loyalitet mod ens mobilselskab, hænger halvdelen af danske mobilbrugere fast i et alt-for-dyrt abonnement, som ofte kører efter forældede priser.

Det viser sig at over 50 % har haft det samme abonnement de sidste to år og hver tredje har haft samme teleaftale i mere end fire år. Torben Rune, teleekspert i Netplan, siger til Politiken:

Det er helt tosset. Forbrugerne snyder sig selv for i snit 25 procent på deres telefonregning, og for nogle drejer det sig om mange tusinde kroner om året.

I en nøddeskal sker, at teleselskaberne har kapret kunderne til en daværende pris, som ikke længere prismæssigt er tidssvarende, idet markedet har været i skiftende priskrig de senere år. For den loyale abonnent betyder det en dyrere pris end hvad man behøver at betale. I gennemsnit vil man kunne spare 25% på regningen, hvilket, i nogle tilfælde, kan løbe op i flere tusinde kroner om året.

Nicolas Frederiksen fra TelePrisTjek siger til Politiken, at 34-40% af danskerne har et abonnement der ikke længere markedsføres og er taget af hylden. Teleselskaberne lader kunderne blive på de historiske abonnementsløsninger, som ofte er væsentlig dyrere end tilsvarende i dag.

Julie Hansen har i flere år betalt ca. 700 kr./md. for et mobilabonnement der, i dag, ikke burde koste mere end 200 kr. Det gamle abonnement er ganske simpelt ikke blevet prisopdateret i takt med markedsprisen, og Julie Hansen har derfor hængt på et unødigt dyrt abonnement, som hun kunne have sparet 6.000 kr. på om året. Hun udtaler til Politiken:

Jeg er rystet over, at selskaber som Telia lukrerer på tumper som mig.

Hvad kan man lære af undersøgelsen af de dyre abonnementer?

Skift mobilselskab. Eller i hvert fald abonnement.

Der findes masser af gode tilbud, da selskaberne nærmest dagligt bekriger hinanden på både fri SMS/MMS, taletid og masser af gigabyte i dataoverførsel. Kort fortalt kan det, i allerhøjeste grad, betale sig at være en illoyal telekunde, og surfe rundt mellem de gode tilbud, så snart den seks måneders bindingsperiode er overstået. Ved flere selskaber kan du endda selv nedjustere din månedlige pris, så den svarer til det tilbud der promoveres i den pågældende periode (ofte mod et mindre gebyr).

Ovenstående er grunden til AHOT.dk’s abonnementsberegner er nyttig. Vi hjælper dig med at spare tusindvis af kroner om året, så du slipper for dyre telefonregninger. Vores prisdatabase opdaterer flere gange i døgnet, så du altid er sikret den rigtige og billigste pris.

Ugennemskueligt telemarked

Forvirrende telemarked
Forvirrende telemarked

Problemet med priserne på abonnementer opstår når pakketilbuddene er skruet sammen på en måde, som giver dig en vis mængde data, SMS, MMS og taletid. Du skal med andre ord, være afklaret med hvilken type forbruger du er, inden du vælger abonnement (eller udbyder for den sags skyld, da forskellige televirksomheder specialiserer sig i at byde på enten meget data, taletid eller noget helt tredje).

Har du, derimod, fuldstændig styr på dit forbrug, er der flere gode nyheder. For det første er det en forudsætning for at kunne bruge abonnementsberegneren, men så er der til gengæld også hjælp at hente. Beregneren kan gennemsøge de tilknyttede televirksomheder lynhurtigt og finde det bedste tilbud til dig, baseret på det indtastede forbrug.

Sådan sikrer du dig en god abonnementspris:

  1. Kend dit forbrug.
  2. Brug vores beregner til at finde det bedste tilbud baseret på dit forbrug.
  3. Brug nettet til at undersøge tilbud.
  4. Kig efter specielle tilbud. Nogle selskaber tilbyder meget billige løsninger for at få dig til at skifte over. Vær opmærksom på at der er tale om længerevarende perioder, og ikke bare ”måneden ud” eller lignende. Hvis du gør brug af en taletidspakkeløsning, er en god ting er også at tjekke implikationerne ved at overforbruge. Dvs. hvis du eksempelvis bruger mere end de inkluderede 2 GB data på en måned – bliver det så dyrere (betaler du evt. efterfølgende pr. brugt MB), slukkes databrug eller nedsættes hastigheden blot. Langsommere internet kan de fleste leve med. Det er straks værre hvis man får store ekstraregninger.
  5. Læs det med småt. Nogle overskrifter reklamerer med billige månedspriser, men undlader at understrege eventuel oprettelsesgebyr. Ikke alle teleselskaber opretter gratis. Nogle selskaber opkræver desuden månedligt fakturerings- eller betalingsgebyr, som er en ekstraomkostning blot for at få lov at betale regningen. Der kan også være gebyr i forbindelse med Nets/PBS.
  6. Undersøg mobildækning. Læs vores netværksguide og se hvilke selskaber der benytter hvilke netværk. Vær sikker på der er god forbindelse i dit område.
  7. Spørg venner og familie – f.eks. på Facebook, Google+ og andre sociale medier. Hos dem du kender personligt er det ofte muligt at få en uafhængig mening og se flere gode råd om hvordan du finder det mest passende abonnement.

Prakker dig en mobiltelefon på…

I 00’erne kørte teleselskaberne ofte tilbud på mobiler ned til kun en krone stykket. Du husker sikkert reklamerne. De tilbud kører der ikke voldsomt mange af mere, som bl.a. hænger sammen med de stigende priser indenfor smartphones. Det er ganske enkelt ikke rentabelt længere at love tablets og dyre smartphones ud for en slik – især ikke med den stigende mangel på loyalitet blandt danske forbrugere af telefoni.

De tidligere knap-telefoner (kaldet feature phones) er ikke nær så dyre at producere som smartphones, hvilket gjorde teleudbyderne i stand til at sælge dem for en krone, blot for at sikre sig en kunde. Prisen for produktion af mobilen er naturligvis højere end en krone, men tegnede du samtidig et abonnement, var (og er) håbet at du hænger ved i længere end minimum de seks måneder, som loven stipulerer.

Der er ikke noget fusk eller snyd ved den forretningsmodel. Det er blot en model hvor udbyderen håber på at få pengene igen, og mere til, hvilket der nogle gange skal et incitament til. Traditionelt har selskaberne skulle sætte millioner til for at lokke forbrugerne til.

Den nye favorable betalingsstruktur indenfor industrien er, if. Børsen, afbetaling. Det er så enkelt som det er sagt. Udover den minimumbindingsperiode på seks måneder, du automatisk indgår ved tegning af nyt abonnement, har du nu ligeledes mulighed for at købe selve telefonen, iPad’en, eller anden tablet, på afbetaling. Du betaler derfor fuld pris, men breder den rente- og gebyrfrit ud over 12-24 måneder, alt efter temperament. Epn.dk skriver:

Det er jo egentlig en måde at omgå binding på. Kunden vælger jo helt frit uden nogen ekstra omkostninger at betale telefonen over længere tid, mens selve abonnementet fortsat er seks måneder.” Jon Erik Haug, adm. dir., Telenor Danmark

Priskrigen og hvad det betyder for dig

Flere af branchens udenlandske kollegaer har flere gange omtalt det danske mobiltelefonimarked som et meget svært marked at tjene penge, simpelthen på grund af den store skare af udbydere. I perioden 2010-2013 startede flere mobilselskaber op, som kun få havde set komme. Jeg nævner i flæng Netto’s “NetTalk”, hvor du kan tanke taletid i forbindelse med dagligvarekøb. Eller hvad med OK Benzin’s “OK Mobil”, hvor du kan tanke telefonen samtidig med du tanker bilen.

Ovennævnte er kun en lille del af det samlede marked, som de sidste år har set både mange ny tilkommende, men også mange opkøb, lukninger og fusioner. Her taler jeg primært om lavprisselskaberne og discountfirmaerne. De store selskaber har svært ved at overleve de massive prisbesparelser der er at finde hos de små, som beskrevet på Business.dk.

Fælles for disse nystartede televirksomheder er nemlig at de alle bruger en af de ”stores” netværk. I Danmark er der ganske enkelt ikke økonomi i at oprette eget netværk for de mindre spillere, i et marked der allerede er mere end presset. Det er der imidlertid heller ingen grund til, for på grund af den danske konkurrencelovgivning, skal netværksejerne stille deres netværk til rådighed. Derfor ses det altid at lavprisudbyderne gør brug af enten Telenors, Telias, 3’s eller TDCs landsdækkende netværk.

Priserne har i længere tid været presset så langt ned som de kan komme, hvilket også bl.a. er grunden til nogle nystartede selskaber har det som strategi at der ikke skal tjenes penge de første par år. Dvs. strategien er bare at skaffe så mange telekunder som muligt, for derefter enten at skrue på abonnementerne, hæve priserne eller sælge virksomheden til en af de store (som set med både M1, Onfone, Telmore, Bibob og andre).

Når prisen ikke kan drejes længere ned, kan aftalen med forbrugeren justeres. Derfor har markedet også set store mængder data for tilsvarende små beløb. Statistisk set er det blot et fåtal af kundebasen der bruger de mængder data man har til rådighed (op til 44 GB pr. måned på 3G), og derfor belaster det ikke, i første omgang, udbyderne. Hovedpinen opstår når nye sendemaster og netværksinfrastruktur skal opsættes, for at holde den hurtige dataudveksling på et acceptabelt niveau. Computerworld beretter:

“Branchen er nødt til at få løst problemet med, at den i øjeblikket forærer data væk. Det er jo ikke holdbart på den lange bane,” siger Morten Imsgard til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Derfor betyder det billigere abonnementer

Det er stadig gode nyheder for forbrugeren, fordi det, næsten altid, betyder at de større selskaber bliver underbudt og derfor kun kan konkurrere for den almene bruger (privat forbruger, som ikke har synderligt brug for udvidet kundeservice) ved at gå ned i pris.

Lavprisselskabernes eneste differentieringsgrundlag er dog ofte prisen, så derfor ser man ofte disse gå yderligere ned i pris. Det er specielt favorabelt hvis man støder ind i et tilbud som ikke varer en bestemt periode (f.eks. de næste tre måneder), men så længe man er kunde. Selskaberne gør det for at skaffe dig som kunde, og det er ofte værd at drage nytte af.

Sådan drager du nytte af den billigste løsning

Dyreste abonnementer er i gennemsnit 123% dyrere end de billigste

Et pristjek viser hurtigt hvor stor forskel der er mellem de dyreste og billigste taletidsløsninger. Dr.dk skriver at en markedstest foretaget i 2012, viser en prisdifference på op til 123% fra den dyreste til den billigste mobilaftale. Det munder ud i over 2000 kr. på årsbasis.

Taletidspakker, hvor man får tildelt en vis mængde data og taletid, er ofte en god idé set fra forbrugerens side. Det skyldes at med en fast aftale er det lettere at overskue præcis hvad man har at gøre godt med. Der er ikke brug for at holde øje med minuttakster, MMS/SMS priser, opkaldsafgift og andet.

Med hurtigt skiftende telepriser gør det ikke just markedet lettere at gennemskue, og det er derfor en særdeles god beslutning at gøre brug af et online værktøj til beregningen. Her kommer AHOT.dk ind i billedet.

Sådan gør du

Følg disse lette trin til et billigere abonnement:

  1. Første skridt er at få klarhed over hvor meget taletid, data, MMS etc. du har brug for. Det kan du gøre på flere forskellige måder. Nogle mobiler (iPhone, Android og Windows Phone-baserede f.eks.) har en forbrugsoversigt under indstillinger. Notér dig hvor meget taletid og data du bruger på månedsbasis eller find tidligere regninger frem og kig efter. Bemærk at det er en god idé at bygge dit skøn ud fra nylige forbrugsmønstre, så undlad at inddrage gamle regninger fra år tilbage.
  2. Med dit forbrug i hånden, går du til abonnementsberegneren og indtaster. Det er vigtigt du er så præcis som muligt, da det resulterer i den bedste udregning. Bemærk også, hvis du bestiller abonnement til en ny telefon, som giver andre muligheder end du hidtil har været vant til (som eksempelvis internet, hvor det ikke har været muligt før pga. en ældre mobil), skal dette faktureres ind i dine overvejelser, og ikke mindst, beregningen.
  3. Når beregningen er udført, vælger du det ønskede teleselskab og flytter dit nummer.

Det er ikke altid den bedste idé blot at vælge det billigste. Der kan være andre faktorer som spiller ind, f.eks. dækningsgraden at det pågældende selskab hvor du bor. TV2 har i 2013, i samarbejde med firmaet Opensignal, foretaget en stor undersøgelse hvor man kan se hvor god en 3G dækning de forskellige selskaber har. 3G er det netværk man som oftest er tilknyttet hvis man har en mobil der kan tilgå nettet. De steder hvor der ikke er 3G netværk, slår telefonen over på “EDGE”, som er et langsommere netværk. Du har sikkert set et ”E” på skærmen hvor der normalt står 3G, på en togtur. 4G er p.t. det hurtigste, men der er stadig langt fra dækning i alle byer.

Vil du have nyt telefonnummer eller skal dit gamle flyttes med?

Inden du vælger nyt selskab, skal du tage stilling til om dit nuværende nummer skal flyttes med eller ej. De fleste ønsker at beholde deres telefonnummer og det kan lade sig gøre hos hver eneste udbyder.

Ønsker du nummeret flyttet med, skal du lade det nye mobilselskab ordne det. Processen går ud på at det nye selskab sender en opsigelsesanmodning til det nuværende, hvorefter flytningen går i gang. Det vil ofte tage omkring en måneds tid inden nummeret er flyttet. Du skal ikke selv gøre noget og heller ikke opsige dit nuværende. Det bliver gjort i forbindelse med nummerflytningen.

Efter du har bestilt det nye abonnement er opsigelsen er gået i gang, vil du modtage en skrivelse fra dit nuværende selskab om den præcise flyttedato.

Vi håber du har kunne bruge vores guide og gode råd præsenteret her. Har du spørgsmål eller indvendinger til noget af det du har læst, er du naturligvis velkommen til at skrive til redaktionen direkte. Du finder kontaktinfo nederst.

7 kommentarer

  1. Jeg mangler et abonoment som ikke skal være for dyrt, have fri-til-fri (altså hvor jeg ringer gratis til andre med samme abo.) og ikke være alt for dyrt i udenlandstelefoni. Ved godt det måske ikke er det nemmeste at finde, men hvis det er muligt ville det være fedt.

    Det er mindre vigtigt med data osv da jeg ikke downloader ret meget på mine mobiler

    1. Hej Mathias,
      Der er p.t. flere gode tilbud på markedet. De fleste teleselskaber (lavpris eller almindelige) tilbyder gratis selskab-til-selskab. Men nu hvor du spørger konkret, vil jeg tage et kig på enten Oister, fullrate (slået sammen med det tidligere M1), Bibob eller Telmore. Alle gode og billige teleselskaber, som dog benytter forskellige netværk (3 og TDCs).

  2. Hej,

    Jeg spørger på vegne af min far på 81 år – håber nogen kan hjælpe.
    Jeg, eller dvs han, skal bruge et abonnement som ikke kommer til at koste det hvide ved megen tale. Han vil gerne spare hvor der spares kan, men samtidig er jeg heller ikke tryg ved at han tænker han ikke vil bruge telefonen pga. evt. dyr regning. Han skal kunne ringe, med god samvittighed, både dag og nat.
    Han færdes ikke længere i udlandet og ringer heller ikke til udlandet. SMS må gerne være billigt, men mindre vigtigt da han ikke ser så godt mere og derfor heller ikke skriver SMS så meget.

    Tak for hjælpen. Vh Vibeke

    1. Hej Vibeke,

      Dine krav og ønsker, taget i betragtning, lyder det som om I skal tage et kig på “taletidspakker”, hvor man modtager X antal SMS (ofte ubegrænset), X antal timer at tale i osv.

      Taletiden varierer efter hvilken pakke du vælger, men de er gerne i størrelsesordenen af 3-15 timer/måned, så der skulle være god mulighed for at finde en der passer. Desuden kører de fleste teleselskaber med fri-til-[selskab], som betyder, at ringer to personer sammen – begge med et givent mobilselskab – er det gratis og I kan snakke lige så længe i lyster.

      Tag et kig på virksomheder som Telmore, Bibob, Oister, Fullrate, Onfone m.fl. De tilbyder alle ovenstående produkter.
      Mht. din far, som ikke ser så godt mere, kan jeg anbefale mobiltelefoner fra producenten Doro. De er specialister i ældrevenlige mobiler (gerne meget enkle telefoner med store knapper og klart display).

      Held og lykke med det, og har du andre spørgsmål er du velkommen til at vende tilbage.

  3. Der er en, i hvert fald for mig, meget vigtig ting jeg savner på alle jeres sider. Og det jeg savner er dag/måned/år for, hvornår den pågældende side sidst er blevet opdateret. Som jeg ser det er alle sider, der ikke har den oplysning øverst på siden, nærmest værdiløse.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *