Forældreguide: Hjælp til køb af mobiltelefon eller tablet til dit barn

Forældreguide til barnets første mobil

Hvis du overvejer at købe dit barn en ny mobiltelefon eller tablet, vil denne vejledning hjælpe dig med at finde ud af, hvilke enheder (mobiler eller tablet) og tilbud er mest hensigtsmæssige for barnets behov.

Du får også gode råd om, hvordan du begrænser barnets forbrug, så du ikke får en stor forskrækkelse når regningerne begynder at rulle ind. Du får også indblik i hvordan du kan sikre, at dit barn de er beskyttet, når han eller hun bruger internettet.

Hvilken type mobil eller tablet har dit barn brug for?

Før du køber, skal du overveje, hvad dit barn skal bruge enheden til.

Hvis den bare er til at foretage telefonopkald med og sende korte sms’er eller give barnet mulighed for at få fat i dig i et nødstilfælde, er en mere basal og enkel telefon måske lige sagen.

Hvis dit barn gerne vil have adgang til internettet og downloade apps, se videoklip, dele fotos, sende tonsvis af emoji-fyldte beskeder eller sende og modtage videoopkald via FaceTime eller Skype, for eksempel, så vil en smartphone eller tablet være mere hensigtsmæssig. Her er det vigtigt at bruge lidt tid på at overveje om barnet overhovedet skal have sådan en — det vil have noget med alderen og modenheden hos barnet, at gøre.

Vælger du en tablet (iPad eller lignende), vil du også få brug for at overveje om du skal vælge en model, der udelukkende bruger Wi-Fi eller en, der også kan bruge internetforbindelser via 3G eller 4G nettene.

Hvis du har trådløst internet hjemme (hvem har ikke det?) og dit barn primært kommer til at bruge enheden i privaten, vil en tablet med WiFi være rigeligt.

Hvis de hele tiden skal holde sig opdateret med mails eller have adgang til internettet, når de er på farten, så kan en 3G eller 4G version måske være en bedre mulighed. Bemærk dog, at tablets der kan tilgå nettet på egen hånd, ofte er væsentlig dyrere. Hvis du alligevel vælger denne type, skal du også tage prisen på en forudbetalt eller månedlig plan for mobilt-internetadgang i betragtning.

Hurtigt tip: For forældre, der har deres betænkninger om at købe avanceret elektronik til et mindre barn, findes der en del legetøjsfabrikanter, som laver legetøjsversioner af smartphones eller tablets. Der kan være en god mellemløsning, men virker naturligvis kun til meget små børn.

Hvilken type abonnementstilbud er det bedste?

I forhold til mobiltelefoner, findes der generelt tre typer af abonnementstilbud: gammeldags taletidskort, forbrugsafregnet basisabonnement, eller taletidspakker.

Med forudbetalte afregningsmodeller, som taletidskort eller taletids-pakker/-abonnementer skal/kan du betale for mobilen med det samme. Hvis du køber en nyligt-lanceret smartphone, for eksempel, skal du være opmærksom på, at omkostningerne i første omgang kan være meget højere. Med abonnementspakkerne KAN du vælge at betale kontant for telefonen, men du kan også få spredt omkostningen ud over en længere periode.

De de fleste teleselskaber har afskaffet den tidligere seks-måneders bindingsperiode, kan du altså derfor “risikere” at skulle afbetale telefonen, selv efter din tvungne bindingsperiode er ophørt. Det er et valg du selv kan træffe, heldigvis.

Med forudbetaling har du kontrol over dit barns forbrug. Du betaler for service på forhånd, og dit barn vil ikke kunne overskride den tilgængelige saldo på noget tidspunkt (dobbelttjek dette hos det specifikke teleselskab du vælger, da ikke alle følger den “automatiske” praksis).

Hvis dit barn overskrider sin tilladte brug – især den månedlige datatildeling (som hurtigt kan bruges op med aktiviteter som at surfe på nettet, sende mails, downloade musikvideoer og den slags ting) – kan du ende med at betale for mere end det månedlige abonnement. Hvert selskab har en standardafregning for overforbrug, som ofte ligger i omegnen af 20-30 øre per minut. Overforbrug af data kan også ekstra-takseres, men oftests vil hastigheden blot blive nedsat markant, så det er næsten ubrugeligt.

Hurtigt tip: Sørg for at lade forhandleren eller netværksudbyderen vide, at det er et barn, der skal bruge telefonen, så de kan give dig den mest hensigtsmæssige vejledning.

Overvejer du en abonnementspakke?

Visse abonnementspakker giver dig større kontrol over dit barns forbrug. Visse udbydere tilbyder for eksempel pakker med ’loft’, hvor det månedlige gebyr er fast.

Der findes også pakker, hvor du har lov til at sætte din egen forbrugsgrænse.

En udbyder kan for eksempel give dig lov til at begrænse forbruget til 0 kr., hvilket vil forhindre dit barn i at bruge penge ud over det almindelige månedlige gebyr. Men pas på, for der kan være tilfælde, hvor disse brugergrænser ikke virker (for eksempel når man bruger telefonen i udlandet, så det er bedst at tjekke med udbyderen).

De fleste telefonudbydere tilbyder også en online konto, hvor du kan holde øje med dit barns forbrug.

Visse udbydere kan endda kontakte dig, som kontohaver, direkte om eventuelle usædvanlige forbrugsmønstre. Det er noget, du bør diskutere med din udbyder på det tidspunkt, du indgår kontrakten, da denne service sandsynligvis ikke er noget, de vil tilbyde automatisk, medmindre du vælger et børnevenligt abonnement (her er de automatiske foranstaltninger oftests inkluderet, så forældrene ikke skal gøre noget yderligere).

Det kan også være en god ide, at du eller dit barn benytter en af de gratis apps, der hjælper med at overvåge forbruget, som mange udbydere tilbyder.

De fleste udbydere sender SMS-underretning, når de tildelte data er næsten brugt op. Visse udbydere kan som standard gøre det samme med taletid, mens andre måske kræver, at du beder dem om at gøre dette. Sørg for, at dit barn ved, at han eller hun skal holde øje med SMS-beskeder, da de sendes direkte til telefonen.

Hurtigt tip: Selv hvis dine børn er på kontrakt, skal du sørge for at de bruger jeres Wi-Fi, når de er hjemme. Så undgår de at opbruge deres mobildata, når det ikke er nødvendigt. Derved ender du ikke med at skulle betale for ekstra data.

Loft over mobilregning

Hvis du er bekymret for, at dit barn vil overskride sine månedlige forbrugsgrænser, kan det være en god ide at finde en udbyder, der giver dig lov til at lægge loft over regningen, eller alternativt kan du vælge et forudbetalt produkt, hvor dit barn kun kan bruge de penge, du allerede har betalt.

I øjeblikket er der kun nogle få mobiludbydere, der giver kunder lov til at lægge loft over regningen, hvis de betaler månedligt. Dog tilbyder de fleste udbydere værktøjer, der kan hjælpe dig med at administrere dine omkostninger, for eksempel underretning om, når en brugsgrænse er nået samt add-ons.

Hold styr på dit barns forbrug

Hvis du vælger at indgå en mobilkontrakt på dit barns vegne, skal du sørge for, at dine børn ved det, de skal vide.

Sørg for, at de forstår, hvad deres månedlige tildeling af taletid, SMS’er og data er, og hvad konsekvenserne er for at overskride den grænse. Forklar, at selv et ”ubegrænset” abonnement ofte er ledsaget af en fair-brug politik, og at det kan koste penge, eller deres brug kan blive begrænset, hvis de overskrider den. “Fair use” på data ligger som oftest på omkring 1000 GB/måned, hvilket er væsentlig over hvad almindeligt brug kræver.

Hvis du bekymrer dig om, at dit barn ved en fejltagelse kunne ringe til numre, der ikke er inkluderet i deres månedlige plan, skal tale med din udbyder om muligheden for at blokere opkald til visse numre, såsom numre til betalingssamtaler eller internationale numre. De fleste abonnementer og teleselskaber tilbyder dette.

Forklar dit barn, at visse tjenester – såsom horoskoper, konkurrencer og TV-afstemninger – ofte koster ekstra, og kan løbe helt op i 15 kr. i minuttet fra en mobiltelefon.

Der er også tjenester, hvor du kan betale for at modtage jævnlige opdateringer om ting som spil eller vejr/nyheder/trafik opdateringer via SMS – selv om det er små beløb, kan det hurtigt blive en stor regning.

Måske bekymrer du dig om, at dit barn spiller dyre app-baserede spil.

Selv om mange spil er gratis til at begynde med, kan de opfordre til køb inde i appen, hvilket kan føre til, at børn overrasker dig med en stor regning via din mobil, dit kreditkort eller dit betalingskort.

Tjek indstillingerne for enhedens forældrekontrol, hvor du har mulighed for at deaktivere køb fra appen.

Hvis du er bekymret over, at dit barns regning for data kan løbe op ved brug af enheden i udlandet eller ‘roaming’, bør du overveje at deaktivere data roamingfunktionen. Husk, at selv om data roamingfunktionen er deaktiveret, er det stadig muligt at bruge Wi-Fi.

Sørg for at dit barn er beskyttet online

Alle mobiludbydere tilbyder gratis forældrekontrol, der begrænser det indhold, børn kan tilgå via det mobile netværk til ting, der er egnede for mindreårige. Det er dog ikke altid sikkert, den er aktiveret som standard, medmindre du har valgt et børneabonnement, som tidligere nævnt.

Tjek med din serviceudbyder, om forældrekontrollen er aktiveret og hvis ikke, så bed dem om at aktivere den. Spørg også, om de har andre tilgængelige sikkerhedsværktøjer. Du kan tit gøre det selv i deres online administrator-modul.

Mobiludbydere kan dog ikke filtrere indhold, dit barn får direkte fra kammeraterne, for eksempel via SMS eller billeder.

Som regel kan mobiludbydere heller ikke filtrere indhold, der tilgås gennem apps i stedet for gennem internetbrowseren. Snak med dit barn om, hvilken slags indhold, der ville gøre dig utilfreds med dem, hvis de modtager det fra eller deler det med andre, og hvilke slags apps de bør eller ikke bør installere. Dialog med dit barn er meget vigtigt, da du aldrig vil kunne styre alt. Sørg for at dit barn er klar over alvoren i det du siger og at det ikke bare er “endnu en overreaktion.”

Sørg for, at de er klar over, at de aldrig må give deres personlige oplysninger ud – såsom navn, adresse, skole og telefonnumre – til venner online, de ikke kender i virkeligheden, og fortæl dem, at de aldrig på svare på spam mails eller åbne vedhæftelser fra folk, de ikke kender.

Du kan downloade og installere flere forældrekontrol apps på dine børns enheder, som kan filtrere det indhold, de ser og de apper, de kan installere. Disse apps varierer i pris (fra gratis til dyre) og tilbyder alt fra grundlæggende blokering af websteder til komplet overvågning, netværkstrafik inklusiv.

Du bør også tjekke, hvilke forældrekontroller følger med den specifikke enhed. Visse enheder kan måske have en mulighed for at deaktivere internetbrowseren. Visse tablet-fabrikanter giver også forældrene mulighed for at oprette begrænsninger for, hvor længe barnet kan se videoer eller spille spil.

Hurtigt tip: Du kan tjekke aldersgrænserne for de apps, dit barn downloader, når de er tilgængelige. Både Google og Apple er gode til at aldersbedømme apps og spil.

Lær dit barn om betydningen af mobilsikkerhed

Tal med dit barn om, hvor vigtigt det er at holde telefonen sikker og hvad han eller hun skal gøre, hvis den bliver væk eller bliver stjålet.

Hvis en mobiltelefon under kontrakt – eller en mobilaktiveret tablet – bliver væk, bør mobiludbyderen kontaktes hurtigst muligt: gør det helst inden for 24 timer for at undgå at få en astronomisk regning som resultat af uautoriseret brug.

Hvis du ikke er sikker på, om telefonen er blevet væk, eller om den er stjålet, er det bedst at anmelde det med det samme for en sikkerheds skyld.

Sørg for at adgangskodebeskytte både telefonen og SIM-kortet for at gøre det mere vanskeligt for tyve at bruge den.

Der findes også mobile anti-virus apps/programmer du kan installere.

Hurtigt tip: Visse forsikringspolicer for mobiler dækker muligvis ikke uautoriseret brug, så det kan godt betale sig at tjekke vilkårene og betingelserne, hvis du overvejer at tegne forsikring.

Tilføj kommentar
account_circle
email