Hvilket er det bedste abonnement?

Sådan finder du det bedste mobilabonnement

Det er ingen hemmelighed at det kan være svært og, til tider, uoverskueligt at skulle finde frem til det mobilabonnement der passer lige ind i din dagligdag og til de ting du bruger din telefon (smartphone?) til. Det er ikke bare at hoppe i med begge ben på det første og bedste tilbud du får. Der er altid hensyn at tage når du skal træffe dit valg.

Bruger du meget data? Taler du med i telefon? Eller kan du måske klare dig på udelukkende at sende SMS og MMS? Det kan også være du vil samle hele familiens abonnementer hos ét selskab, da det hos de fleste selskaber kan svare sig, idet der tilbydes fri telefoni mellem kunder af samme udbyder.

Det er blot nogle af de aspekter du bør sætte dig ind i, inden valget af udbyder og abonnement tages.

Her kommer 7 gode råd til at finde det mest passende mobilabonnement til dig:

  1. Undersøg dit forbrug og find ud af hvor meget data, taleminutter og SMS/MMS’er du sender. Bare sådan ca. Det er en god idé at kigge på telefonregningerne fra de foregående måneder (husk dog, at det ikke skal være alt for gamle regninger, da de skal være svarende på dit nuværende forbrug).
  2. Tag kontakt til forskellige teleselskaber og få dem til at give dig et tilbud. Bare gå til dem, de er ofte sultne efter din forretning. Du kan også surfe hjemmesiderne.
  3. Tag stilling til hvilket serviceniveau du ønsker. Store selskaber som TDC og Telia bryster sig af god og nærværende kundeservice, men prisen for dette skal gives videre, og det er kunderne der betaler. Med andre ord, hvis ikke mobilabonnementet skal bruges i erhvervssammenhæng, bør du måske overveje om en support e-mail her og der ikke kan erstatte den telefoniske kontakt. Det vil altid være billigere.
  4. Ønsker du tillægsydelser som musikstreaming og andet? Jeg nævner i flæng: Spotify, WiMP, Rdio, TDC Play, osv. Flere selskaber differentierer sig ved at tilbyde noget ekstra via samarbejde med tredjepartstjenester. Det kan nogle gange betale sig at vælge et lidt dyrere abonnement, for så at modtage tillægsydelsen til en samlet billigere pris.
  5. Vær opmærksom på dækningen. Teledækning afhænger af selskab, sendemaster og geografisk placering. Vær sikker på der er dækning i dit område for det teleselskab du vælger. Selskaberne vil, på deres hjemmeside, have et mastekort over dækning, som du bør tjekke. Du kan også tage kontakt til dem og forhøre dig. For et teknologibaseret dækningskort (3G, 4G, LTE, m.m.), se Mastedatabasen.dk.
  6. Når abonnementet er aktivt, så følg op på hvordan det kører. Har du betalt for 10 timer/måneden, men bruger kun fire timer, bør du måske overveje at få nedsat timeantallet til en mere passende mængde. Pointen er ikke at betale overpris for noget du essentielt ikke bruger. Det samme gælder for dataforbrug. Bruger du kun et par gigabyte, men betaler for 20, bør du få lavet abonnementet om.
  7. Genforhandl dit mobilabonnement efter en rum tid (6-12 mdr.). Priserne falder hele tiden – specielt når teleselskaberne kører priskrig. Som det kom ud for nylig, er det dog de færreste selskaber der er gode til at fortælle kunderne at de har et billigere og tilsvarende produkt. Mange danskere sidder fast i et forældet og for dyrt abonnement. Så følg prisudviklingen fra sidelinjen, og vær ikke bange for at tage kontakt til teleudbyderen for at få en billigere pris på abonnementet.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *